Wednesday, August 27, 2008

Malay Dilemma

This feedback is from a friend of mine in response to one of my earlier blog entry. I am reproducing this comment as it reflects current sentiments on the ground. This is, in no way reflects my opinion.

Sekarang ni, isu isu tentang melayu banyak diperkatakan. umno dan pas nak bergabung untuk melayu, uitm nak dibuka untuk bukan melayu, majlis peguam pertikai hak melayu dan banyak lagi. secara automatik, berduyun-duyun orang melayu berdemonstrasi, menghantar petisyen untuk mengecamnya. mereka kata, melayu sudah lama bersabar.... jangan dijolok sarang lebah (jangan cabar melayu). saya memang akui yang melayu ni amat terkenal dengan sikap pemarahnya.... tapi selalunya tak bertempat.

Keluarga saya (pro kerajaan) memang sudah maklum yang saya lebih cenderung kepada pembangkang... jadi apabila timbul isu-isu ini, mereka akan jadikan ia modal untuk menghentam saya. saya menghormati mereka kerana mereka sudah berpengalaman tapi kadangkala apa yang mereka luahkan saya tak dapat terima.

saya dapat tahu yang kebanyakkan cikgu melayu akan cuba sebaik-baiknya untuk menolong pelajar melayu. kalau lagi sikit nak lulus... mereka akan tambah markah. mungkin untuk bukan melayu pun mereka bagi juga. tapi cikgu bukan melayu tidak akan mengubah markah walaupun lagi sikit pun. yang menjadi mangsa ialah cikgu bukan melayu... mereka dituduh tidak berperikemanusian, kejam dan tidak mahu tolong pelajar melayu. yang patut dimarah ialah pelajar itu sendiri... siapa suruh malas nak belajar sampai tak lulus... kalau nak dapat A belajar la betul-betul. hak pelajar itu ialah untuk dapat markah yang dia berhak... tidak lebih dan tidak kurang.

satu lagi yang saya dengar kebanyakkan sijil berhenti sekolah sekarang ni dah tak boleh pakai. cikgu-cikgu sekarang dengan senangnya akan memperakui yang pelajar aktif dalam pelbagai kegiatan kokurikulum. ini semata-mata dibuat supaya pelajar akan mendapat markah yang banyak ketika mengisi borang UPU. tidakkah kita pelik kerana dalam data UPU menunjukkan banyak pelajar aktif dalam kokurikulum sedangkan kita tahu banyak pelajar menghabiskan masa dengan internet, main game, pergi tusyen dan duduk dirumah. tak hairanlah waktu saya di universiti dulu... dalam sijil kata wakil sekolah dalam debate... tapi suruh buat presentation depan kuliah... berterabur. dalam sijil kata ahli kadet tentera sekolah... suruh kawat tak tahu. apa yang cikgu-cikgu itu buat sebenarnya ialah tidak menolong sesiapa.

isu uitm pula.... siapa khalid ibrahim tu? dia berhak ke nak tukar dasar-dasar uitm? dia hanyalah menteri besar selangor... tak berhak nak tukar dasar-dasar uitm. dia hanya memberi cadangan... terpulangla pada pihak-pihak yang berhak keatas dasar-dasar uitm membincangkannya. kenapa nak marah-marah? kenapa tak marah apabila uitm tak tersenarai dalam 200 ranking terbaik? kenapa tak marah apabila banyak graduan uitm menganggur? saya dengar uitm la saja tinggal untuk melayu.... unversiti MIC di sungai petani tu walaupun dibuka untuk melayu tapi ramai melayu yang masuk tak tahan. banyak yang dah keluar. saya tidak pasti sama ada pelajar ini diberhentikan atau keluar dengan rela. universiti lain pun sama saja. saya tak pernah dengar pelajar bukan melayu diberhentikan kerana gagal peperiksaan... semua melayu saja. jadi apa bezanya? jangan marahkan universiti... marah la pelajar-pelajar yang kena buang tu. pelajar lain ok je belajar sampai habis....cuba fikir kalau universiti al-azhar di mesir cakap hanya pelajar arab yang beragama islam saja yang boleh jadi pelajarnya??

saya dari kecil memang rapat dengan bukan melayu. dari sekolah rendah sampai sekolah menengah memang rapat. dekat universiti pun saya ada banyak kenalan bukan melayu. di tempat kerja saya sekarang... 50% india, 25% melayu, 20% cina dan 5% orang putih dan lain-lain. banyak orang kata, orang bukan melayu rapat dengan orang melayu kalau ada kepentingan sahaja. bila dah tak ada kepentingan, mereka tidak akan kisah kepada kita. memanglah!!! lumrah alam... dah tak berguna buat apa simpan? memanglah habis madu sepah dibuang.... sepah tu nak buat apa? kalau kaum melayu sentiasa memperkasakan diri masing-masing... tentu orang bukan melayu akan sentiasa bekerja sama dengan orang melayu. jangan marah mereka... cermin diri sendiri.

dalam kad pengenalan saya... saya bangsa melayu. ayah saya seorang pengkaji sejarah. dia telah membuat kajian salahsilah keluarga saya. dia dapati asal usul keluarga saya berasal dari india. ini bermakna moyang saya berketurunan india. bagaimana saya boleh menjadi melayu?
kalau saya boleh menjadi melayu... kenapa rakan-rakan saya yang berlainan bangsa tidak mendapat hak yang sama dengan saya?

oleh itu, saya ingin cadangkan dasar-dasar kerajaan dan pelembagaan dikaji semula agar lebih relevan dengan keadaan semasa. yang saya tahu, hanya islam sahaja yang relevan sepanjang masa. inikan pula dasar dan pelembagaan yang dicipta oleh manusia...

saya minta maaf jika apa yang saya tulis ini menyinggung mana-mana pihak. jika ada perkara yang tidak betul... sila betulkan.

No comments: